torsdag 7 maj 2009

Knugen, första maj och inget serverinstillstånd

Då var alla helgdagar över. Det har hänt mycket den sista tiden som får en att fundera och oroas. Samtidigt har det bjudits på ösregn blandat med ett fantastigt sommarväder som gjort att man inte velat sitta inne. Det har man ju ändå gjort hela vintern. Till detta kan man lägga till dagar med djävulusiska smärtor, sjukhusbesök och en rad inställda möten.

Med en fläskfilépaj och en jordgubbs- och mandeltartelette blev valborg mycket lyckad. Uppskattningen bland mina gäster var stor och det är roligt att pröva på någon ny efterrätt ibland. Då det inte är min starka sida när det gäller matlagning kan det behövas.


För att störa stämningen något passade Knugen på att fira sin födelsedag tillsammans med tusentals hysteriska rojalister. Det var ju roligt för honom. Men hur intressant var det för oss republikaner? Kommer vi någonsin bli av med honom? Jag undrar om jag kommer få uppleva det. De etablerade politiska partierna är för fega för att sätta upp frågan på dagordningen. Det skulle kosta för många röster. Då förlorar man makt och den är dyrbar.

På första maj brukar jag ta en promenad till A6 för att främja marknadsekonomin. Det är min demonstration. Så gjorde jag i fredags också. Tänk att nazistiska och rasistiska symboler som till exempel hakkors är förbjudna. Man kan förstå det med tanke på vad de representerar och vilka hemska minnen de kan väcka hos vissa människor. Men varför är det helt legitimt att gå ut och vifta med hundratals röda fanor? Vad kan dessa fanor väcka för känslor? Mig får de att rysa.

Könsneutral äktenskapsbalk blev också en verklighet och många lyckliga par tog tillfället att gifta sig. Inte för att jag personligen har några planer på giftermål, men jag tycker ändå att det är viktigt att möjligheten finns och att vi tar fler och fler steg mot ett jämlikt samhälle. Det finns fortfarande mycket kvar att göra på många olika plan.

Som den gourmet man är hade man sett fram mot den planerade matfestivalen i Rådhusparken någon gång i augusti. Den hade varit jätteintressant och skulle tillfört staden ett roligt inslag. Men nu läste jag i Jönköping nu, eftersom det är den enda tidningen jag numera har råd med, att festivalen var inställd. Orsaken är att man inte fått serveringstillstånd av socialnämnden. Blir man förbannad, eller? Det var ju inte längesedan Stora hotellet nekades samma sak för sin nya planerade uteservering precis vid kanalen. Det här är helt otroligt och så himla typiskt Jönköping. Vad är det för politiker vi har och vad har de för problem? Vems ärenden går de egentligen? Väljarnas? Polisens? Kyrkans? Så går det när religionen får inflytande i politiken. Den skall aldrig, enligt min mening, påverka politiska beslut i en demokrati och i ett sekulariserat samhälle. Religion är en privatsak! Hur skall vi någonsin kunna uppnå frihet när religionen är en av de största motpolerna? Det går bra att kritisera påven och regimer i Mellanöster för beslut grundade på trosuppfattningar, med all rätt i och för sig, men jag tror att man är helt blind för hur de religiösa övertygelserna hos våra svenska politiker sätter käppar i hjulen och påverkar beslut. Jag är säker på att världen hade varit bättre utan religion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar