söndag 7 juni 2009

I valet och kvalet på examensfest

Idag är det 7 juni. Det är europaparlamentsval och jag bestämde mig, trots min stora besvikelse på politiken, att gå och rösta. I torsdags gjorde jag det och det blev faktiskt Folkpartiet den här gången också. Svårigheten var att hitta en lämplig kandidat att kryssa. Man måste ju inte kryssa om man inte vill, men jag har alltid utnyttjat den möjligheten så länge den funnits och om man absolut inte vill ha in kandidat nummer tre så är det extra viktigt att ge sin röst till någon längre ner på listan. Barbro Westerholm fick mitt kryss. Pensionärerna behöver en stark röst i parlamentet. Hoppas hon kommer in. Jag gjorde dessutom, precis nu, ett test på http://www.makthavare.se/ för att se vilken kandidat vars åsikter mest stämmer överens med mina egna. Christofer Fjellner (m) blev resultatet. Synd, Christofer, det är försent. Tänk att jag alltid blir moderat i dessa partitester på internet.

Det har varit en del debatter i TV den senaste tiden. Den mellan Reinfeldt (m) och Sahlin (s) tillförde inte mycket. Debatten, eller bättre sagt tjafset, mellan företrädarna för Feministiskt initiativ, Piratpartiet och Sverigedemokraterna gav inte heller så mycket, men var däremot mycket underhållande och rolig. När toppkandidaterna för varje parti blev utfrågade om införselbestämmelserna av alkohol från andra EU-länder var det endast Gunnar Hökmark (m) som inte ville ha någon förändring. Alla andra tyckte att man borde skärpa reglerna. Man börjar undra om något slags jönköpingssyndrom spridit sig. Hoppas inte det. Sverige och svenskarna behöver mer frihet, inte mer Halleluja! Detta är i och för sig inte den viktigaste frågan, men den visar tydligt vem som tror på individens frihet och ett samhälle där vi har färre förbud och pekpinnar.

Den här veckan var det jättelugnt med endast ett möte på förvaltningen, där vi arbetar med att ta fram ett sparförslag till nittiofemprocentsalternativet, och ett besök hos tandhygienisten. Att spara i kommunal verksamhet är aldrig lätt. Det ser ändå ut som vi kommer fram till en bra lösning. Vad beträffar tandhygienisten så är det alltid ett påfrestande besök då jag bara kan öppna munnen tolv millimeter. Att jag är stor i käften stämmer inte i detta sammanhang.

Igår, lördag, åkte jag till Habo för att fira min kära syster, Malin, som tagit examen. Hon har gått en ettårig kurs i Växjö för att bli barnundersköterska. Med fina betyg har hon lyckats bra och nu kommer hon äntligen att få jobba med barn, det som hon har önskat länge. Jag är säker på att hon blir en stor resurs för de olika avdelningarna på Ryhov. Festen var mycket trevlig och det är alltid så roligt att träffa mina syskonbarn. De betyder mycket för mig. Släkten blev positivt överraskad av mitt nya utseende. Jag har rakat huvudet. Så nu är man ett skinhead. God mat fick vi också. Malin är skicklig i köket. Hon kan nästan mäta sig med mig. Redan vid nittontiden åkte jag hem för att se ytterligare en katastrofmatch. Dessutom kan man ju inte stanna på landet för länge. Det är inte bra med för mycket klorofyll. Betong och avgaser skall det vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar