måndag 22 juni 2009

Äntligen midsommar

Efter ett styrelsemöte i Kooperativet OLJA, ett gruppmöte i Folkpartiet, ett möte med referensgruppen för särskild kollektivtrafik, ett nämndegruppmöte hos Hallby, Kommunfullmäktige, JLTs bolagsstämma och till sist ett nämndemöte var jag helt utmattad i fredags. Att göra så mycket på bara fyra dagar är på gränsen till vad jag klarar av. Tidiga morgnar är inget för mig, speciellt inte om man inte kommer i säng förrän vid tvåtiden. Inte kan man hjälpa att man är en nattmänniska. Det går ju inte att ställa om sig bara för att man skall upp tidigt någon gång ibland. Vad som är konstigt är att alla möten nästan alltid verkar hopar sig i en och samma vecka. Ibland är det veckor då jag inte har något alls att göra. Det är positivt eftersom jag då har möjlighet att vila ut mig lite, men samtidigt kan det både bli ensamt och långtråkigt. Det är inte bra för själen.

På torsdagen kom den stora nyheten. Vi blev med minister, alltså Folkpartiet och Jönköping. Reinfeldt hade utsett en ny högskole- och forskningsminister. Det blev faktiskt Tobias Krantz och det var det bästa valet, tycker jag. Det var nog inte många som hade gissat på Tobbe, för tillsammans med Erik Ullenhag gav han fjorton gånger pengarna på spelsiterna. Dessutom fick vi en annan rolig nyhet. Emma Löfdahl övertar riksdagsplatsen efter Tobias. Att Emma äntligen får en plats i riksdagen är något jag väntat på länge. Skönt att drömmar blir sanning ibland. Ett stort grattis till båda vill jag tillönska.

Fredagen blev också tidig och då redan klockan sju hörde jag larmet från mobiltelefonen. Usch vad grymt livet kan vara ibland! Morgon stund har guld i mun. Den som kom på det uttrycket var nog inte riktigt frisk. Så det var bara att stiga upp. Gästerna kom klockan fjorton och före det hann jag med att snygga till mig, städa, handla det sista och förbereda förrätten. Vad som är bra med midsommarmaten är att den knappast behövs tillagas. Färskpotatisen måste i och för sig skrubbas och kokas, men sillen är ju bara att ställa fram, om man nu inte lagt in den själv. Jag hade en vecka tidigare lagt in en burk apelsinsill. Abba sålde för några år sedan en sådan sill, vilken jag älskade, och som de tyvärr slutade att tillverka på grund av dålig försäljning. Då kan jag väl göra en själv, tänkte jag och gjorde så. Resultatet blev dessutom mycket godare än originalet.

Inga små grodor och uppochnedvända, blomklädda fallossymboler hade vi, men mycket trevligt ändå. Det var riktigt länge sedan jag skrattade så mycket som jag gjorde på midsommarafton. Både Johan och Kryckan verkade trivas ordentligt. Att ha roligt och att skratta så nästan tårarna sprutar betyder en hel del för mig. Man borde roa sig lite oftare. Det är för mycket allvar i livet. Livet är ju trots allt bara ett stort skämt och kan man se det så blir det nog lättare att leva.

Lördagen var lugn. Jag vilade, åt som vanligt god mat och tittade på en bra film. Vädret i helgen var ju inte vad man hoppats på, men kanske just det som man förväntat sig. Regn, hagel och åska är ju inte så ovanligt för en svensk midsommar. Det har jag varit med om förut.

Även söndagen bjöd på rejäla skurar när Kryckan och jag besökte min moster ute på landet i Mullsjö. Där hade vi det också trevligt. Proppmätt blev jag efter all mat, efterrätt och tårta. Det är så skönt att komma till dukat bord ibland, även om ett av mina största intressen är just matlagning. Min moster, Maggi, bjöd också på ett väldigt gott tyskt mousserande vin. Det var så gott att det blev tre glas och jag tror att det var lite för gott, för ett glas hade nog räckt. Jag var tvungen att vila mig en stund på soffan och sedan var jag pigg igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar